tirsdag 16. juli 2013

Test: Laktat og VO2 max

Jeg kikket såvidt på innlegget jeg skrev etter forrige laktat og VO2 max test og jeg kunne nesten brukt copy/paste. Det skal jeg ikke, og jeg skal definitivt ikke kopiere holdningen min til resultatene eller treningen jeg har gjort i mellomtiden. Med andre ord var nettopp denne testen den mest nyttige. Det elendige terskelresultatet fra forrige gang har ikke blitt stort bedre - det må dermed brutal endring til i treningen for å komme tilbake til en kurve som peker i riktig retning. Oksygenopptaket er så og si det samme, bittelitt under forrige gang, hvilket forsåvidt er ok siden vi snakker juli og ikke november. Det rare er imidlertid at i samme periode som testresultatene har gått den veien høna sparker har jeg forbedret prestasjonene mine i stort sett alle renn og andre konkurranser. Var det noen som sa at det sitter i hodet? Det stemmer kanskje at man har 20 % igjen når man tror man ikke orker mer?


Så, hvilke endringer må til? Jo, farten må senkes. Det gjelder både på de rolige øktene (der har jeg heldigvis ikke syndet så mye, men kan fortsatt hente litt) og kvalitetsøktene. I praksis for meg betyr det å løpe med puls under 155 istedet for opp til 165 på terskeløkter. Det kommer til å bli vanskelig. I forfengelighetens navn blir det neppe noen 1000 meters intervaller med det første. Derimot kommer jeg til å løpe en del lengre intervaller i småkupert terreng eller slak motbakke, samt kjøre distanseøkter på rulleski. Når jeg skal snuse på syra i sone 4 og 5 (som jeg helst ikke skal gjøre for ofte) kommer jeg til å øke pauselengden mellom dragene og være mer nøye med restitusjon. 

Denne gangen testet jeg på Magnat siden jeg fikk testene i en vervepremie. Tidligere har jeg testet på Toppidrettssenteret/Olympiatoppen (OT). Fremgangsmåten er såpass forskjellig at det er vanskelig å sammenligne resultatene helt, f.eks løp jeg på mølle med 5,3 % stigning på OT, mens jeg løp med 3 % på Magnat, noe justert opp underveis på O2-testen. Visstnok vil den første måten favorisere skiløpere mens sistnevnte er mer løpervennlig. Jeg er definitivt mer skiløper enn løper, så sånn sett burde jeg kanskje holde meg på OT. På OT var de nøye med å si fra om hvor lenge du måtte holde en hastighet for at opptaket skulle registreres på VO2 max-testen (tror det var 30 sekunder), dermed var det lettere å motivere seg når man nærmet seg tålegrensen. Kompetansen på Magnat er det imidlertid ingenting å utsette på og testresultatene ble grundig gjennomgått sammen med konkrete og nyttige tips for den videre treningen.  

1 kommentar: