mandag 15. juli 2013

Hjemmebakt energi

Ferdig med jobb og trening kl 17, overskudd, skal vi se - hva med endelig å bake de energibarene jeg var nysgjerrig på? Jeg fornekter alt for ofte at jeg er intolerant mot mandler og ender opp med energibarene fra United Bakeries under eller rett etter lange treningsøkter (særlig den med rå kakao er veldig god). Men det er selvfølgelig ingen god idé å belaste kroppen med noe den ikke vil ha i en viktig restitusjonsfase, og i hvert fall ikke i pollensesongen. Dermed har jeg bakt mine egne energibarer, så flott kalt "grøt i en bar" i boken Blueberry - Food for thought.


For en porsjon (som nesten fyller to brødformer om du fyller de med et tynt lag) trenger du:
3 dl havregryn (eller prøv bokhvete- eller hirsegryn. Jeg valgte bokhvete)
1/3 dl rapsolje
litt salt
2 modne bananer
1 dl hakkede dadler
1/2 ts naturlig vaniljesukker
2 ss agavesirup, honning eller annet flytende søtningsmiddel som du foretrekker
1 dl lett ristede nøtter (jeg brukte hasselnøtter)

Bland gryn, olje og sirup i en bolle. Hakk nøttene lett i en mikser eller med kniv og bland med hakkede dadler, bananer og sirup eller honning i mikseren. Bland deretter alt sammen, husk vaniljesukkeret, og trykk blandingen ned i to brødformer eller i en langpanne. Stekes i 20 minutter på 175 grader. Jeg klarer sikkert ikke å spise alle før de blir dårlige, så jeg putter de i fryseren i engangspakninger. Da tiner de raskt mens jeg er ute og løper.




2 kommentarer:

  1. Slike har jeg også lurt en stund på å lage. Jeg tror det er verdt det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er verdt å prøve. Det var enklere & raskere enn jeg trodde, kan varieres i det uendelige - og de smaker fortsatt godt dagen etterpå.

      Slett