onsdag 24. juli 2013

Dag 5: Valdidentro, Passo Stelvio uten hjul


Så var det endelig dags for Stelvio. Stelvio-passet ligger på 2758moh og er en yndet attraksjon for syklister siden det en klassiker fra Giro d´Italia med en stigning på 1543 meter fordelt over ca 21,5 km (fra Bormio, noe lenger og noen flere høydemeter fra andre siden). Min plan var å gå fra Bormio (hvor det er best vei) til toppen på rulleski siden jeg aldri har sittet på en landeveissykkel. Men først måtte jeg prøve distansen uten hjul. Etter å ha kjørt opp over førti hårnålssvinger fra Prato kjente jeg en skrekkblandet fryd i forhold til løpestuntet. Og etter at de andre kastet inn håndkleet før start var det bare skrekk igjen. En god porsjon respekt, med andre ord.

Italiensk sportsdrikk
Før start på 1215moh fikk jeg tatt en styrkedrikk i form av en espresso lungo på hjørnet og fylt opp drikkebeltet mitt med tynn winforce. Jeg satte meg delmål per 3 km og satte cruisecontrol´en på godt under terskel. Jeg fant "god"-giret og nøt bakkene, fikk mange tomler opp fra syklistene og motorsyklistene som var på vei ned, men så ingen andre som prøvde på samme fremkomstmåte. De siste 3-4 kilometerne var det fryktelig bratt og begynte virkelig å butte på farten. Da ble det mange fotopauser mens jeg innbitt prøvde å holde pulsen nede for ikke å dra på for mye syre. I morgen skal nemlig samme bakke forseres på rulleski... 
Noen av de over 40 serpentinene. 

Snart på toppen.
Solbrent & fornøyd, tilbake i morgen.

2 kommentarer:

  1. Liker sportsdrikken. Ingenting slår kulurdrikke. Lite trafikk på veien?

    SvarSlett
    Svar
    1. Funker alltid. Det var relativt mye trafikk, men det roet seg ut på ettermiddagen. Sikkert like mange sykler som biler.

      Slett