torsdag 25. juli 2013

Dag 6: Valdidentro, Passo Stelvio på rulleski

Endelig, Passo dello Stelvio på rulleski! Jeg elsker bakker, jo lengre jo bedre, og særlig på ski - og rulleski. Kanskje ikke så rart at jeg henger etter på stakingen, for det er jo så mye morsommere å gjøre mest av det man liker best. Jeg var litt usikker på hvordan bena skulle oppføre seg etter 2:40 rett under terskel i går, så jeg tok ikke omveien ned til Bormio, men parkerte ca én km opp i bakken. Dermed skulle det vise seg at jeg gikk glipp av konkurransen med Jon Kristian Dahl på totalsegmentet på Strava. 

John Kristian Dahl, Team SKIGO, KOM på Final Climb.
I dag var målet å ikke fyre opp for mye laktat, men gå akkurat så fort som nødvendig for å få teknisk utbytte av økten. Det betydde for min del en snittpuls på 75% av maks, som jeg holdt jevnt så og si hele veien. Dermed ble det en betydelig lettere økt enn løpingen i går og jeg koste meg fra første til siste stavtak, selv de siste brutale 3 km. Jeg konsentrerte meg om tyngdeoverføring, lav pendel og kontant stavisett. Tidligere har jeg ubevisst vridd håndleddet før isettet, dermed har jeg fått for trang vinkel i albuen og ikke fått staven langt nok frem. Detaljer, men enkelt å endre på. Tiden i dag ble 2:38, med ca 1 km kortere distanse, mot 2:40 igår.


Også i dag var det veldig god stemning i bakken. Ett par av syklistene hadde sett meg da jeg løp i går også, så det er nok ikke bare jeg som må klatre mer enn én gang. Kristin, Jill og Petter var også i bakken i dag, og hadde valgt sykkel fremfor rulleski (dermed blir det strafferunde på rulleski i morgen). Petter var oppe på kjappe ca 1:45 og møtte meg på vei ned, ca 5 km før toppen, og fikk dokumentert skituren.
Lekende lett.
Tok følge med en førstegangsreisende fra Belgia den siste kilometeren (det var nok grunnen til at jeg tapte for Dahl). Han mente det måtte være mye lettere å sykle opp enn å gå på rulleski. Det gjenstår å se.
Andreøkten i dag var shopping i Livigno. Jeg tapte så det sang..! I

Prøv å henge på disse to på shopping i2 i taxfree-byen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar