onsdag 2. januar 2013

Romjulsrennet

I år som i fjor satte jeg kurs mot Sjusjøen for Romjulsrennet. Mye kjøring for et kort renn, men det er noe med Romjulsrennet, logistikken er enkel, parkering rett ved start og mål, løypa er fin, selv om den er litt for flat for meg, man treffer flotte skipersonligheter som Maiken Caspersen Falla og Øystein Pettersen i tillegg til en haug med koselige team venner - OG premiene er blant sesongens aller fineste! 


Jeg hadde preppet både rubbski og vanlige ski. Rubb satt ok en time før start. Jeg visste det skulle bli kaldere og fare for glatte spor, og var på nippet til å smøre feste på de andre skiene, men latskapen sammen med lysten på en liten oppvarming tok overhånd, og jeg valgte rubb. Overhodet ikke ideelt, skulle det vise seg, men heller ikke aldeles feil, og som Maiken sa, til slutt hadde vel alle like dårlige ski.

I fjor tapte jeg mye i det lette terrenget i starten, så i år var jeg besatt på å prøve å holde følge og pigget som besatt for å holde posisjonen min i feltet. Det gikk ganske bra, og jeg klarte å holde de som vanligvis pigger fra meg bak meg. Fremgang på stakingen med andre ord! En annen svakhet fra i fjor er utforkjøringer. Også her mener jeg at jeg har blitt litt bedre, særlig etter å ha gått på ratatta flere ganger på Sognefjellet i sommer. Ikke at det er bra å gå på rumpa, men det betyr i hvert fall at jeg utfordrer meg selv litt mer. Det skulle jeg også gjøre i Romjulsrennet, og plutselig så jeg grantreet komme og jeg lå ganske langt utenfor løypa med skiene i været... Heldigvis var ski og staver hele, også etter at nestemann deiset inn i meg, og jeg kom meg raskt på bena igjen, veldig raskt i følge gps-klokken min. Så skulle endelig bakkene mine komme. I motsetning til i fjor fikk jeg ikke orden på teknikken, og det ble en del kaving på det glatte føret. Gleden var desto større da jeg fant ut at jeg gled vel så bra som de tyngre guttene i utforkjøringene, og at jeg holdt følge med dem på det lange stakepartiet inn mot mål etterpå.

Fornøyd med to nye glass til samlingen! (Bildet er stjålet fra Kristin)
Summasummarum: God form, bedre på staking, men fikk aldri ordentlig opp dampen. Resultatmessig var det imidlertid god fremgang fra i fjor, 8 min raskere, 5 min nærmere Maiken og 2. plass i klassen. Dette tegner bra for resten av sesongen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar