søndag 6. januar 2013

Monsterbakken - check!

To ganger i natt våknet jeg av forskjellige drømmer hvor jeg misset starten i renn. Stressa? Nei, men jeg burde kanskje tatt det som et tegn. Da jeg skulle kjøre til stadion i dag tidlig fant jeg nemlig aldri riktig avkjøring til Lago di Tesero, hvor starten på publikumsrennet i Tour de Ski, Rampa con i campioni, skulle gå. Etter hvert måtte jeg snu og kjøre tilbake til hotellet og ta gang- og sykkelveien hvor jeg spaserte til stadion i går (takk og lov at vi er i Italia og ikke i Tyskland...). Siden jeg kom "bakveien" til stadion var det ingen av vaktene som viste hvor jeg skulle parkere, helt til de (mis)forsto at jeg var en av deltakerne, og ba meg parkere sammen med de andre deltakerne (les landslagene) rett ved stadion. Dermed hentet jeg inn litt tid igjen, og kom meg til start ca 40 min før det hele skulle begynne. 

Jeg rakk litt oppvarming og fikk kjenne på både oppoverbakkene (syre i første bakke...) og utforkjøringene (gikk rett på stussen, igjen!) på stadion. Da jeg hadde fått på meg skiene og sto klar til start var det en vennlig italiener som gjorde meg oppmerksom på at jeg manglet tidtakerbrikke. Ai, ai, skulle jeg likevel ikke rekke starten? Det ordnet seg heldigvis og jeg kom meg av gårde sammen med Alsgaard, Ulvang og Neumanova da startskuddet gikk. Det ble kaos a la Marcialonga de første par kilometerne, staver og ski over alt og sperringer a la Hellner, Halfvarsson og Jönsson, men etter hvert fant jeg "riktig" rygg og en god flyt. Så kom bakken og morroa. Utrolig gøy å gå når man plukker plasseringer hele veien og publikum har tatt seg bryet med å bruke startlista slik at de kan heie på deg med navn! Jeg brukte gps-klokke slik at jeg hele tiden visste hvor langt det var igjen, og telte hengene, dvs partiene hvor stigningen var på 26-28 % og det knapt var mulig å gli på skiene. Jeg visste lite hva jeg gikk til og hadde et lite mål om å komme under én time. Klokket inn på 51:26 og 8. plass blant jentene og best av de norske (langrenn.com).

I mål sto Isklar-Rune klar med fotoapparatet:


Alsgaard tok Rampa og slo både meg og Johaug (langrenn.com/foto: Rune Halvorsen)
De kalde fakta: http://connect.garmin.com/activity/258922877 Gjennomsnittspuls: 91 % av maks, hvilket er ziemlich genau am terskel!

Godt å sette seg i solen og se på Therese og de andre norske jentenes fantastiske klatreetapper!


For en annerledes opplevelse, velg Rampa con i Campioni fremfor (eller i tillegg til) Marcialonga neste år!

1 kommentar: