mandag 19. august 2013

New York Marathon Long Training Run Made Short

Jeg løp et 10K løp i Central Park da jeg var i New York på påskeferie for mange, mange år siden. Vel er det lenge siden, men jeg burde jo ha husket, og særlig siden jeg sikkert har løpt 100 ganger her siden den gang, at Central Park så langt fra er flat. La oss i hvert fall håpe at det er hovedforklaringen på dagens stjernesmell på distanseøkten i Central Park. 


I utgangspunktet hadde jeg tenkt å løpe 20 km av Long Training Run #2 som NYRR (arrangøren av New York Marathon) organiserte i dag. De siste dagene ble jeg imidlertid aldri enig med meg selv om hvilken fart dette skulle løpes i. En hard økt over 20 km bringer lite utover slitasje, og en rolig økt på 20 km trenger man jo ikke fartsholder for å gjennomføre.  Dessuten begynte både skulder og kne å henge seg opp, og shoppingen kom i veien for startnummerhentingen. Kompromisset ble til slutt at jeg skulle løpe en distanseøkt på 10 km med fartsholderen på 7:30/miles, noe som jeg hadde regnet ut skulle være bittelitt saktere enn farten min på halvmaraton i Oslo i fjor.


Jeg jogget opp til start litt over kl 6AM (takk og lov for jetlag) med en halv mango og litt smoothie innabords og følte meg lett og fin i kroppen. Den første kilometeren gikk som en lek og jeg lurte på om jeg hadde vært for defensiv i valg av gruppe. Så kom bakkene. Og så kom drikkestasjonene. De andre hadde tydeligvis vært på Training Run før, for hver eneste gang det skulle drikkes mistet jeg feltet - uten egentlig noen gang å lykkes i å få i meg noe. Og det noe var hver eneste gang vann, og etter seks-syv kilometer begynte jeg å kjenne at tom mage ikke akkurat var et godt utgangspunkt for på- og over terskelløping. Etter 8 km hadde jeg lært nok for i dag og kastet inn håndkleet. Økta hadde ikke blitt noe bedre om jeg hadde fortsatt 2 km til, men det er klart at selvtilliten hadde vært høyere. DNF i et egetregissert treningsløp er ganske flaut.

Lessons learned:
1. Formen er ikke som i fjor, så farten MÅ justeres deretter. Urkjipt, men slik er det.
2. Ikke flere hardøkter på tom mage.
3. Lær å drikke i fart.
4. Central Park er ikke flatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar