fredag 20. september 2013

Vinterens rennplan


Med tid til overs...
Ikke mer enn ett par timer etter forrige post begynte det å klø i halsen og jeg skjønte ganske kjapt at kroppen til slutt kapitulerte for helgens basillangrep. Vel, vel, heldigvis var allerede avgjørelsen om å droppe lørdagens halvmaraton tatt, så bortsett fra at det selvfølgelig er irriterende at jeg går glipp av noen gode treningsturer i deilig høstvær, tar jeg dette med ganske stor ro. Noen ganger er det faktisk litt deilig å ta en pause, krype opp i sofaen og bare gjøre det som er absolutt nødvendig, som for eksempel å bake Oatmeal Chocolate Chip Cookies, drikke kaffe og planlegge vinterens program. I dag ble jeg minnet på om at påmeldingen til Vestergyllen åpnet, og siden det blir et av vinterens hovedmål, er det jo bare å legge resten av puslespillet med en gang. Det er bare noen små uker til skiene skal testes i Val Senales, og deretter faller forhåpentligvis den første snøen i fjellet her hjemme. Vinteren er ikke så langt unna som man kunne tro når man ser på gradestokken!

Ok, så her er planen:

5. januar - Rampa con i campioni, monsterbakken i Tour de Ski. 
Rett og slett fjorårets morsomste renn

19. januar - Vestergyllen
Har fortsatt Vestergyllen til gode etter sykdomsforfall i fjor. 
En løype som bør passe meg bra, og jentene får starte først, hurra!

8. februar - Holmenkollmarsjen, 27 km
Holmenkollmarsjen er kanskje det flotteste rennet av alle, men det er alltid alt for kaldt på start og jeg har hvert år slitt med å restituere meg etterpå, så da prøver jeg noe nytt denne sesongen, kort løype, masse bakker og litt senere - og mildere - start. Blir gøy!

9. mars - Engadin Skimarathon
Fjorårets Cortina-Dobbiaco skaffet meg eliteseeding i dette skøyterennet 
som jeg lenge har hatt lyst til å delta i, og da er det jo bare å gripe sjansen - og nyte de fantastiske omgivelsene i de sveitsiske alper.

14. mars - Stafettbirken
Satser på Stafettbirken med Team SKIGO som et morsomt alternativ til Birkebeinerrennet. Skulle jeg plutselig få eliteseeding blir det kanskje start lørdag også.

5. april - Haukelirennet
Sesongens hyggeligste renn i en fantastisk høyfjellstrasé. Alltid på programmet.

26. april - Skarverennet
Sterkt startfelt, tøff løype, en fest av et renn og sesongavslutning.

I tillegg blir det definitivt OBIK SKIGO-karusellen i Holmenkollen og ett par impulsive starter i noen av de Oslo-nære rennene, eller kanskje Marka Rundt i Trondheim? Vi får se, men denne vinteren er fokus på KORTERE renn, renn som gir de store OPPLEVELSENE - og tid til overs for å NYTE marka og fjellet. Bring it on!

Oatmeal Chocolate Chip Cookies
1 kopp (=2,5dl) store havregryn
1 kopp siktet speltmel
1/4 kopp rismel, teff, eller rett og slett mer speltmel
1/4 ts salt
1/4 ts bakepulver
blandes for seg, og så tilsettes (bland helst sammen alt det våte for seg først)
1 kopp maple sirup, agave, eplemos, eplejuice, eller en blanding av alt...
1/2 kopp solsikkeolje eller rapsolje
1/4 kopp vann
1/4 ts vaniljeekstrakt (mer om du bruker vaniljesukker)
1 stor ss "eggerstatning" (dvs en del linfrø blandet med 2 deler kokt vann, og som kjøres til en gelatinaktig masse i foodprocessor, hurtigmikser). Eller, bruk rett og slett 1-2 vanlige egg.
1 kopp sjokolade chips eller biter blandes i til slutt.
Stekes på 180 grader i ca 15 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar