tirsdag 30. april 2013

Svalbard Skimaraton - Stang inn i siste forsøk

I helgen ble det endelig satt punktum for en lang skisesong. Det har vært en sesong med alt for mye sykdom, tildels lite overskudd og en del stang ut, så de siste ukene har jeg gjort et ærlig forsøk på å lure frem litt konkurranseform ved å trene lite og konkurrere mye. Hovedmålet var Skarverennet, men der gikk det som nevnt rett på trynet - bokstavlig talt, så jeg var nok mer motivert enn de fleste i startfeltet på Svalbard med tanke på å få et godt resultat.
Nina og meg før start.
Løypa i Svalbard Skimaraton kan enkelt deles i fire deler, hvor første del går slakt oppover, med litt mer stigning mot slutten, så går det nedover i ca 9 km før de samme 9 km skal gås oppover. Siste del er så delvis utforkjøringer og slakt nedover mot mål. Feltet ble raskt liggende på en lang rekke siden snøføyken gjorde at bare ett spor var "åpent". Jeg fikk ligge komfortabelt i ryggen på Nina og hadde egentlig nok med det de første 5 km. Etter hvert som det ble brattere begynte gutta som dro feltet å miste fart og jeg begynte på den litt tunge ferden fremover i feltet og kom etter hvert frem til puljen foran. De neste 9 km nedover ble ganske kjedelige og jeg ble kjørt inn av flere og Nina pigget lett forbi litt før vending. Så bar det oppover og jeg ble litt motivert igjen. Og endelig var den responsen der i kroppen som jeg har ventet på hele sesongen. Diagonalen gikk som en drøm og jeg var aldri i nærheten av å stivne. Skiene var kjempegode og jeg kunne bare måke på. Endelig var motoren i gang! På drikkestasjonen sa de at de trodde jeg var nummer tre, og jeg pigget som aldri før for å holde Nina og de andre jentene bak meg slik at jeg kunne klatre opp på "isbjørn-pallen". Det første klarte jeg, men noen hadde telt feil, tre jenter var foran meg da jeg kom i mål. Det ble likevel seier i klasse 31-40 år og fjerde plass totalt, 23 sek bak pallen, av ca 110 jenter på start. Kjempefornøyd, men aller mest fornøyd med den gode følelsen i motbakkene. Den må gjenoppleves, og dermed er motivasjonen så absolutt på plass før barmarkssesongen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar