onsdag 24. april 2013

Mageplask i Skarverennet

Jeg har fått Skarverennet litt på avstand og dermed fått tid til å analysere bort den umiddelbare skuffelsen som gjaldt etter målgang. Fasiten ble 4. plass i klassen som i fjor, 75. plass totalt (mot 53. i fjor...) og 2:04:21 mot 2:16 i fjor. Målet om pallen røk i et gedigent mageplask i en lang og slagete utforkjøring hvor jeg ga alt for å henge på Vibeke Skofterud og SKIGOs Tore Berdal. Det var selvfølgelig idioti siden jeg er ganske mye dårligere enn Vibeke utfor, og endte med knekt stav og tapt motivasjon. Etter 4-5 km med én stav fikk jeg et drog av en gammel swix stav på stavservice. Ganske elendig service av Swix, forresten, som ba meg selv komme bort til kofferten for å lete etter egnet stav og lurte på om jeg hadde det travelt? Travelt, jeg? Jammen for søren hadde jeg det travelt...!

Geipen hang ikke lenge - mange SKIGOere å se i målområdet.

Ja, ja, i mål kom jeg og er i ettertid ganske fornøyd med at tiden ble såpass mye bedre enn i fjor tross uhellet. Første halvdel gikk veldig tungt og leggene hylte, men lærdommen er at det gjerne går fort, selv om det kjennes tungt, og at det ikke er noen grunn til å gi opp. Skøyterennene har for øvrig vært mye morsommere og gitt bedre opplevelser enn klassisk rennene i år, så neste år har jeg lyst til å satse mer skøyting. Da kreves det bedre teknikk, balanse og styrke. 

Først skal imidlertid sesongen endelig avsluttes med Svalbard Skimaraton. Jeg må innrømme at jeg bare er mellommotivert og at det var et lite ork å preppe ski og pakke alt skiutstyret igjen, men tipper at motivasjonen er på plass så snart jeg lander på Svalbard!

5 kommentarer:

  1. Drøye 2 timer er jo mer enn godkjent :)
    Selv debuterte jeg på 3 timer i klassisk stil, inklusiv mat- og drikkepauser på alle 3 stasjoner. Gikk vel med rundt 10 minutter på det.

    Jeg opplevde at starten var tøffere enn resten av rennet. Synes beina var uvant ustøte i de første utforbakkene. Tror det kan ha sammenheng med over 1,5 times ventetid på togstasjonen på Geilo samt ståplass 1 på toget. M.o.a. stående i over 2,5 time i ett strekk. Dårlig anvendt bruk av energi.

    Og når det ikke var skispor i utforbakkene, bare mye snø og høye brøytekanter fra folk som ploger, samt snøblindhet - så ble det vanskelig å holde seg på beina. Jeg klart det, men valgte å ikke sette meg ned i hockey :)

    Men er egentlig fornøyd med 3 timer. Greit nok for en vanlig mosjonist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye mer enn greit nok når du gikk klassisk. Gratulerer! Håper det bød på mersmak og at du er på startstreken neste år også.

      Slett
    2. Ja det ga mersmak så jeg håper jeg kan bli med neste år også.
      Nå kjenner jeg løypa og satser på sub 3t iallfall :)

      Slett
  2. Ikke dårlig å henge på Skofterud inntil nedoverbakken, da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må sies at Vibeke var i stand til å føre en samtale i motbakkene, mens jeg såvidt klarte å heie på Mosvika-ekspressen. Vi tar dem neste år, Kaja!

      Slett