torsdag 27. desember 2012

Gode Gamle Pellestova

Da jeg var barn besto påskeskiturene i å gå ett par hundre meter opp i lia fra parkeringsplassen for å slikke sol fra en selvlaget "borg" mens man fortærte appelsiner, kvikk lunsj og kakao. Innimellom tok vi turen på ca 1 km bort til Pellestova for å drikke solbærtoddy og hilse på kjente. Resten av året gikk jeg ikke på ski. Da jeg var ti år flyttet vi imidlertid til Trøndelag. Der deltok alle i klubbkarusellen, og dermed måtte jeg også til pers. Jeg var elendig på ski og ble stort sett nr 6 eller 7 av de åtte jentene i klassen vår. Av en eller annen grunn ble jeg tatt ut til å gå den årlige klubbstafetten i Verdal da jeg var 12-13 år. For å unngå total fadese tilbød en av jentene på laget meg sin brors Fischerski. OG hei hvor det gikk! Jeg fikk best etappetid av samtlige i klubben! Dette resulterte i nye ski og vips så vant jeg klubbrennene i Ness og meldte overgang til Vinne Skilag. Skiinteressen var definitivt på gang! Påsketurene gikk fortsatt til Pellestova, men nå som utgangspunkt for lengre turer, spesielt runden rundt Reinsvatnet ble en favoritt. 



Jeg ble aldri noen langrennsstjerne. Jeg pleier å skylde på snøen i Trøndelag som forsvant... På Pellestova har det imidlertid alltid vært snø og etter at jeg flyttet tilbake til Norge og skiinteressen for alvor kom tilbake har det blitt mange runder rundt Reinsvatnet. Mens runden føltes lang da jeg var tretten, oppleves de 16 km nå som en kort skitur, og på julaften ble den en leken andreøkt i nysnøen som hadde gjort skøyteøkta tidligere på dagen til en tung affære. Midtveis kom jeg over en julehilsen på en snøblåst vegg, som jeg selvfølgelig måtte ta bilde av:


  
Dette var julens kanskje hyggeligste sammentreff siden det viste seg å være en god venn av meg som hadde skrevet dette ett par dager før!

Mens vi likevel er inne på Pellestova må jeg slå et slag for nye Pellestova og splitter nye Peisestova. Peisestova åpnet 22. desember med fantastisk utsikt og intim og koselig atmosfære og hyggelig vertskap, et mer perfekt sted for stopp før, under eller etter skituren skal man lete lenge etter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar