fredag 8. mars 2013

Yoga

Jeg er griseforkjøla på sjette dagen og begynner å miste motet både hva gjelder Birkebeinerrennet (ja, nå vil jeg selvfølgelig gjerne gå, nå som jeg knappest kan), Fredagsbirken og resten av sesongen. Kroppen verker etter å røre på seg, og i dag våknet jeg med tendens til kramper i høyreskinka. 

Inspirert av en like forkjøla og like fortvila SKIGO-venninne, som lurte på om jeg hadde trent noe denne uken, fant jeg endelig veien til min gode gamle medisin for både kropp og sjel - YOGA! Jeg praktiserer nemlig total avholdenhet fra trening så lenge jeg er syk, selv ved fravær av feber. Trening er nedbrytende, og når man er frisk responderer kroppen med å bygge opp, kanskje til og med litt mer enn du bryter ned. Men når man er syk, graver man seg bare enda dypere ned. MEN, yoga, riktig praktisert, vil kunne bidra til å skape litt sirkulasjon i en kropp som sårt trenger det, gi etterlengtet bevegelighetstrening (som jo alltid blir salderingspost i mitt treningsbudsjett) og ikke minst, velvære. Riktig praktisert i denne sammenhengen betyr at man fokuserer på pust, dyp pust, helst gjennom nesen, og passive stillinger. Sistnevnte for å unngå at vi ender opp med styrketrening. Mitt lille program for i dag besto av følgende øvelser, alle holdt jeg så lenge jeg hadde lyst, men minst 5 dype inn- og utpust per øvelse:

1. Hero pose
2. Downward facing dog
3. One-legged King Pigeon Pose
4. Half Lord of the Fishes Pose
5. Cow Face Pose
6. Shinx Pose
7. Wide-Legged Forward Bend
8. Bound Angle Pose
9. Child´s Pose  

Dagens økt dokumenterte selvfølgelig at jeg mangler en god del på den smidigheten jeg hadde da jeg praktiserte ashtanga yoga halvannen time 5-6 ganger i uka... Men det kan man jo gjøre noe med!

Ashtanga yoga workshop i København med Kino MacGregor

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar