fredag 16. november 2012

VO2-max test - god og dårlig nyhet

Med Bjørgen og Northug jr trygt plassert på Beitostølen i dag var det mulig for meg å innta mølla på Toppidrettssenteret for ny 02-test og laktatprofil. Det var ett år siden forrige test og jeg hadde selvfølgelig forhåpninger om fremgang, samtidig har det vært en litt tung høst og det er lenge siden jeg har kjent på lette flyvende ben... 


Av disse to testene er laktatprofilen mest nyttig i treningsarbeidet idet man lettere kan treffe riktig intensitet på hardøktene, mens VO2-makstesten er nice to have, et tall man (kanskje) kan skryte av, og viser om all treningen man har lagt ned har gitt resultater. Du kan lese litt mer om testene her: test av maksimalt oksygenopptak 

Testen ga en god og en dårlig nyhet. For å ta den gode først: Oksygenopptaket målt i mL/min har steget med nesten 10 % siden i fjor. Når dette deles på kilo kroppsvekt for å få frem ml/kg/min (hvor i all verden kom disse nye 4 kiloene fra??? Styrketrening eller croissanter?) blir fremgangen mindre og tallet 58,2. Likevel, fremgang er fremgang, også der. Erlend Hem, som testet meg, kunne imidlertid overbevise meg om at det er liter oksygen som teller for oss skiløpere. Ja, ja, han kan så si, men uten disse nye kiloene hadde jeg kommet over 60... Æsj!

Den dårlige nyheten er at melkesyreterskelen min var mye lavere enn i fjor. Terskelen lå 4-5 pulsslag under fjorårets nivå og syra kommer veldig fort når den kom. Intet godt tegn og resultatet var dermed formaninger om å ta det litt mer med ro. Huff, hvem vil vel ha en slik beskjed? Samtidig stemmer vel dette med den følelsen jeg har hatt de siste ukene og da er det nyttig å få det frem i klartekst på test.

Så det var morgenøkta. Deretter bar det til fjells - og en liten luntetur på Natrudstilen med Kristin og Karianne og nye Skigo-hansker :)


1 kommentar: