mandag 28. april 2014

Sesongfinale - Skarverennet 2014

Jeg har en soft spot for Skarverennet. Det var på alle måter impulsstarten i Skarverennet for fire år siden som fikk meg tilbake i skiløypa, og jeg kan knapt begripe hva jeg holdt på med før det. Skarverennet er årets desiderte høydepunkt.

For tre år siden kunne jeg seile av gårde over fjellet på skarpt føre og uten et menneske i sikte før jeg satte meg ned i sola sammen med noen lokale helter på Ustaoset og så konkurranseløperne snuble over mål etter 37 km i våt slush. I år var det min tur til å trampe over fjellet i den samme slushen. Det var såpass jævlig at jeg med stor sannsynlighet finner veien tilbake til trimklassen neste år. Utforkjøringene var nesten like utfordrende som motbakkene, og flatene ga ingen hvile. I år holdt jeg meg på bena og stavene mine var gudskjelov like hele da jeg kom i mål, men til tross for det fantastiske været ble det liten tid til å nyte turen over fjellet. Afterski´en derimot. Den var akkurat så bra som den pleier å være!

Beholdningen ble en tredjeplass i klassen, en hallingkniv og en tid som ble ca 27 minutter dårligere enn i fjor. Når også Therese Johaug brukte 23 minutter mer, er det kanskje ikke så mye å jamre over.

Nå blir det fullt fokus på basistrening for å få orden på skader og å venne kroppen til løping og rulleski igjen. Men skiene ryddes ikke helt bort, om drøye fire uker bærer det til fjells med ski og hotpants i bagasjen for sommerskiløping på Sognefjellet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar